Školský podporný tím

Na základe novely zákona č. 138/2019 Z. z. sme v našej škole utvorili školský podporný tím, ktorého úlohou je najmä:

  1. koordinovať rozvoj inkluzívneho vzdelávania,
  2. zabezpečiť vo výchove a vzdelávaní uplatňovanie používania prístupov a stratégií, ktoré vyplývajú z jednotlivých odborov vedy a techniky,
  3. spolupracovať so zariadením poradenstva a prevencie a ďalšími subjektmi pri podpore detí, žiakov a ich zákonných zástupcov v oblasti výchovy a vzdelávania,
  4. poskytovať poradenstvo deťom, žiakom a zákonným zástupcom a metodickú podporu pedagogickým zamestnancom,
  5. podieľať sa na tvorbe školského vzdelávacieho programu.

ŠPT vďaka inkluzívnemu prístupu poskytuje:

  • podporu deťom/žiakom, pedagogickým zamestnancom (ktorí nie sú členmi ŠPT), zákonným zástupcom,
  • šíri osvetu o princípoch inkluzívneho vzdelávania a tým oslabuje predsudky, ktoré by mohli viesť k diskriminácii,
  • participáciu na možnej úprave kurikula podľa individuálnych potrieb každého dieťaťa/žiaka (prispôsobovanie metód, foriem, obsahu vzdelávania, hodnotenia a klasifikácie dieťaťa/žiaka),
  • súčinnosť pri nastavovaní potrebných úprav a aj pri vytváraní vhodných didaktických materiálov, pomôcok, príp. iných možností pre konkrétne dieťa/žiaka,
  • možnosť (v spolupráci s pedagógom vyučujúcim v danej triede), systémovo upravovať metódy a formy práce v triede, ktoré budú viac podporovať rozvoj potenciálu detí/žiakov, ako je napríklad skupinová práca, diferencované vyučovanie a pod.,
  • podporu otvorenej komunikácie a spolupráce medzi jednotlivými aktérmi školskej komunity (vo výchovno-vzdelávacom procese i v neformálnom kontakte), pričom si všetci v procese vzdelávania môžu byť do veľkej miery navzájom nápomocní.

Členovia ŠPT:

Mgr. Martina Šandor – školský psychológ a koordinátor ŠPT
Mgr. Mária Niková – sociálny pedagóg a koordinátor prevencie
Mgr. Mária Radúchová – riaditeľka školy
Mgr. Matej Trepáč – spirituál školy

 

Princípy činnosti členov ŠPT

Princíp komunikácie – otvorená konštruktívna komunikácia zabezpečená pravidelným bezpečným sprístupňovaním a overovaním informácií, prepájanie všetkých členov školskej komunity smerom k spoločnému cieľu.

Princíp kooperácie – pravidelné stretávanie a spoločné hľadanie riešení, vzájomné poskytovanie konštruktívnej spätnej väzby, rešpektovanie rovnováhy profesijných rolí a dosiahnutie hodnotového konsenzu.

Princíp koordinácie – organizovanie, plánovanie, hodnotenie činnosti tímu a subtímov v nadväznosti na odporúčané odborné postupy (samohodnotenie, intervízia, supervízia).

Princíp komplexnosti – multidisciplinárna práca smerom k spoločnému cieľu rôznymi odbornými metódami, úzka spolupráca so zariadeniami poradenstva a prevencie a ďalšími externými subjektmi.

Princíp kvality – poznanie vlastnej odbornosti, rešpektovanie odbornosti kolegov, podpora celoživotného vzdelávania a sledovanie aktuálnych trendov.

 

Úlohy ŠPT:

  • koordinovať rozvoj inkluzívneho vzdelávania a participovať na vytváraní pozitívnej školskej klímy,
  • poskytovať metodickú podporu PZ,
  • podporovať triednych učiteľov pri realizácii univerzálnych preventívnych programov, aktivít a podľa potreby uskutočňovať selektívne preventívne programy,
  • poskytovať poradenstvo podľa potrieb každému dieťaťu/žiakovi a jeho zákonným zástupcom (špecificky pri prechode dieťaťa/žiaka do špecializovaných výchovných centrum vrátane sledovania priebehu, spolupráce so zariadením a prípravy jeho návratu a adaptácie),
  • spolupracovať s ostatnými organizáciami (zariadenia poradenstva a prevencie, špecializované výchovné zariadenia, zariadenia sociálnoprávnej ochrany, polícia) pri riešení zložitejších a komplexnejších prípadov, členovia ŠPT sa môžu zúčastňovať na odborných konzíliách a prípadových stretnutiach,
  • participovať pri vyhľadávaní a identifikovaní detí/žiakov s rizikovým vývinom,
  • participovať na tvorbe školského vzdelávacieho programu,
  • vytvárať podporné siete v škole, s inými inštitúciami a subjektmi v rámci rezortu školstva aj na medzirezortnej úrovni.