Mobilita žiakov v rámci programu Erasmus+ do Helsínk, Fínsko

[English version below]

Naša škola pokračuje v úspešnej realizácii programu Erasmus+ a s radosťou predstavujeme skúsenosti dvoch študentov, ktorí absolvovali svoju mobilitu v Helsinkách, hlavnom meste Fínska. Pobyt trval štyri a pol mesiaca a priniesol množstvo podnetných zážitkov, ktoré im pomohli rásť nielen v štúdiu, ale aj v osobnom živote. Počas pobytu boli študenti ubytovaní na internáte, čo rozvinulo ich samostatnosť.

Štúdium a školský systém

Najväčšou skúsenosťou pre študentov bolo porovnanie fínskeho a slovenského vzdelávacieho systému. V Helsinkách zažili školu, ktorá sa vo viacerých ohľadoch odlišuje:

Rozvrh a tempo výučby – Fínske školy začínajú neskôr, hodiny sú kratšie a medzi nimi je viac prestávok. Tento systém podľa študentov podporuje lepšiu sústredenosť a menší stres.

Samostatnosť a zodpovednosť – Učitelia kladú dôraz na vlastnú iniciatívu žiakov. Študenti mali veľkú voľnosť, ale aj zodpovednosť – nikto im priamo nepripomínal povinnosti, museli si všetko organizovať sami.

Vzdelávacie metódy – Namiesto memorovania sa v Helsinkách kladie dôraz na diskusiu, projekty a praktické riešenia problémov. Žiaci sa tak učia spolupracovať a rozvíjať kritické myslenie.

Hodnotenie – Fínske školy menej zdôrazňujú známky a viac sa sústreďujú na individuálny pokrok. Pre študentov bolo povzbudzujúce, že sa hodnotí ich rast a snaha, nie len výsledok testu.

Obaja študenti zvládli všetky povinnosti – od každodenných úloh až po väčšie projekty – a aktívne sa zapájali do diskusií na hodinách. Pobyt ich naučil samostatnosti, disciplíne a efektívnejšiemu plánovaniu času. Zlepšili sa v angličtine, osvojili si základy fínčiny a získali väčšiu sebadôveru v komunikácii so spolužiakmi aj učiteľmi.

Okrem toho si počas pobytu rozvinuli aj ďalšie dôležité zručnosti: schopnosť spolupracovať v tíme, prispôsobiť sa novým podmienkam a otvorene komunikovať so svojím okolím.

Mobilita vo Fínsku bola pre našich dvoch študentov životnou skúsenosťou. Priniesla im nielen nové vedomosti, ale aj schopnosť fungovať v odlišnom školskom prostredí a väčšiu samostatnosť v každodennom živote.

Táto skúsenosť potvrdzuje, že program Erasmus+ je výnimočnou príležitosťou pre mladých ľudí, aby si rozšírili obzory, zažili iný prístup k vzdelávaniu a pripravili sa na výzvy moderného sveta.

Student Mobility within the Erasmus+ Program to Helsinki, Finland

Our school continues the successful implementation of the Erasmus+ program. Here we present the experiences of two students who took part in their mobility in Helsinki, the capital of Finland. The stay lasted four and a half months and brought a wealth of inspiring experiences that helped them grow not only in their studies but also in their personal lives. During the stay, the students were accommodated in a dormitory, which strengthened their independence.

Studies and the School System
The greatest experience for the students was comparing the Finnish and Slovak educational systems. In Helsinki, they experienced a school that differs in several key ways:

  • Timetable and learning pace – Finnish schools start later, lessons are shorter, and there are more breaks in between. According to the students, this system supports better concentration and reduces stress.
  • Independence and responsibility – Teachers emphasize students’ own initiative. They had a lot of freedom but also responsibility—no one reminded them directly of their obligations; they had to organize everything on their own.
  • Teaching methods – Instead of memorization, Finnish schools focus on discussion, projects, and practical problem-solving. This way, students learn to collaborate and develop critical thinking.
  • Assessment – Finnish schools place less emphasis on grades and more on individual progress. For the students, it was motivating that their growth and effort were valued, not just the results of tests.

Both students managed all their responsibilities—from everyday tasks to larger projects—and actively engaged in class discussions. The stay taught them independence, discipline, and more effective time management. They improved their English, learned the basics of Finnish, and gained greater confidence in communicating with classmates and teachers.

In addition, during their stay, they developed other important skills: the ability to work in a team, adapt to new conditions, and communicate openly with those around them.

The mobility in Finland was a life-changing experience for our two students. It brought them not only new knowledge but also the ability to function in a different school environment and greater independence in everyday life.

This experience confirms that the Erasmus+ program is an exceptional opportunity for young people to broaden their horizons, experience a different approach to education, and prepare for the challenges of the modern world.

 

Financované Európskou úniou. Vyjadrené názory a postoje sú názormi a vyhláseniami autora(-ov) a nemusia nevyhnutne odrážať názory a stanoviská Európskej únie alebo Európskej výkonnej agentúry pre vzdelávanie a kultúru (EACEA). Európska únia ani EACEA za ne nepreberajú žiadnu zodpovednosť.